اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیسجمهوری بعدا در اظهاراتشان علت تاخیر خود را حضور در یکی دو مراسم تودیع و معارفه اظهار نمودند .
در این مراسم ابتدا علی نیکزاد وزیر سابق راه و شهرسازی آمارهایی در خصوص عملکرد وزارتخانه در مدت تصدی ایشان و همچنین آمارهایی نیز در خصوص میزان بدهی وزارت راه و شهرسازی به پیمانکاران ارائه نمودند که برخی از آنها در ادامه توسط معاون اول رئیس جمهور اصلاح گردید .
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیسجمهوری نیز در ادامه ضمن عذرخواهی به دلیل تاخیر، بیان کردند که دولت تدبیر و امید از نیکزاد در جای مناسبی استفاده میکند و دکتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی را از صاحبنظران و اندیشمندان مهم کشور و مورد اعتماد ویژه رئیسجمهوری خواندند و به دستور ریاست محترم جمهور برای تهیه آمار واقعی از وضع موجود و ادامه اطلاع رسانی واقعی نیز اشاره ای داشتند .
براي ديدن فيلم مراسم اينجا كليك كنيد
وی به توقع مردم از دولت یازدهم جهت تکمیل آزاد راه تهران- شمال اشاره نمودند ، پروژه ای که یک سوژه در دولتهای هاشمی، خاتمی، احمدینژاد بوده و در دولت روحانی نیز خواهد بود . معاون اول رئیسجمهوری در ادامه ضمن اشاره به 3200 میلیارد تومان بدهی وزارت راه و شهرسازی به پیمانکاران گفتند وزیر جدید باید برای طلب پیمانکاران فکری کند.
دکتر آخوندی نیز فرمایشاتشان را با یک عهد آغاز کرده و گفتند موضوع اول مورد پیگیری بنده عدالت است؛ چرا که عدالت غایت حاکمیت است و عهد میکنم تا جاییکه بتوانم از مسیر عدالت خارج نشوم
وی به روز سازی آمایش سرزمین و طرح توسعه منطقه و بهبود نظام مدیریت شهری و روستایی را از اهداف خود برشمردند و به نیاز به کمک هیات وزیران و سایر وزارتخانه ها در نیل به اهداف اشاره نمودند
دکتر آخوندی با اشاره به اینکه نکته دوم بحث توسعه زیربناها، مدیریت و سازماندهی کسب و کار، مهندسی حمل و نقل و حرفه ساختمان و مسکن است ، خاطر نشان کرد: با توجه به مجموعه تعهدات وزارتخانه و توسعه حمل و نقل، توسعه زیربناهای شهری و توسعه متوازن حجم سرمایه گذاری زیادی مورد نیاز است که با توجه به وضعیت اقتصادی کشور باید سعی کنیم تا چانه زنی را در مجلس و دولت افزایش دهیم و راندمان سرمایهگذاریها در شان ما نیست . ایشان اضافه کردند برای تکمیل پروژههای نیمه تمام باید از منابع مالی ایران نزد چین و هند و همچنین صندوق توسعه ملی استفاده کنیم .
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید به دنبال مدل پایدار تامین منابع مالی بوده و به بخش خصوصی اعتماد داشته باشیم عنوان نمودند حجم فعالیت های گسترده ای در بخش حمل و نقل آغاز شده است بطوریکه برای اتمام پروژه های حمل و نقل به 120 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
ایشان استفاده از نظام مالیاتی را یکی از راهکارهای تامین اعتبار پروژه ها دانستند و به گفتند که به شدت با تصمیمات لحظه ای مخالف هستند . وزیر راه و شهرسازی همچنین از عدم توازن مشارکت سرمایه گذاران در آزادراه ها و سهم ناچیز صنعت حمل و نقل از بازار سرمایه سخن گفتند .
ایشان در ادامه از اعتقادشان به توسعه پایدار در بخش مسکن و عدم تحقق این موضوع بدون پس انداز و تجهیز منابع توسط سپرده گذاران سخن گفتند
وی تاکید نمودند که خانه دار شدن افراد بدون پس انداز یک تصور ذهنی است و متاسفانه براساس اعلام مسئولین میزان پس انداز در صندوق های پس انداز بانک ها نزولی است در صورتی که سیاست وزارتخانه باید رشد پس انداز خانوار و ثبات شرایط اقتصادی بمنظور افزایش قدرت خرید باشد.
وی با اشاره به مشکلات فنی و اجتماعی پروژه مسکن مهر، گفت: این انتقادات هیچوقت به معنای توقف مسکن مهر نیست و از آنجا که این موضوع با سرنوشت 10 میلیون نفر وابسته به این طرح شده است، لذا سعی خواهد شد تا توسعه زیرساخت ها، خدمات روبنایی و کیفیت زندگی را افزایش یابد .