عباس آخوندی در حاشیه اولین همایش GIS یکپارچه در سازمانهای مکانمحور، مفاهیم، چالشها و راهکارهای پیادهسازی موفق GIS سازمانی در پاسخ به سوالی مبنی بر رویکرد وزارتخانه در سال ۹۷ در حمایت از کالای داخلی اظهار داشت: درخصوص حمایت از کالای داخلی سفر به استان مرکزی یک نمونه بود. آنجا شروع ۵۰ لوکوموتیو را در شرکت واگن سازی پارس را داشتیم و به دنبال استفاده حداکثری از امکان تولید داخل هستیم.
وی افزود: با این حال نکته مهمی که وجود دارد به خصوص در حوزه حمل و نقل این است که یک سازمان و سیستم به هم پیوسته است. ما نمی توانیم حمل و نقل هوایی را به عنوان مثال بدون ارتباط با جهان تعریف کنیم و این مساله در حوزه حمل و نقل جادهای، ریلی و دریایی هم صدق می کند. وقتی می گوییم ایران یک موقعیت مهم در حوزه حمل و نقل ریلی و جاده ای دارد مفهوم آن یک پیوستگی است که باید داشته باشیم.
آخوندی ادامه داد: بنابراین در بحث حمل و نقل مفهومی که دنبال میکنیم مفهوم اقتصاد مقاومتی است که یک اقتصاد درونزا و بروننگر داشته باشیم. بدون شک اگر تلفیق این دو مورد را شاهد نباشیم آن وقت است که ارزش افزوده مورد نیاز به دست نمیآید. بنابراین به یکپارچگی شبکه حمل و نقل کشور به سیستم حمل و نقل بین المللی به خصوص با همسایههای خودمان در حوزه جاده، ریل، هوا و دریا کاملا توجه داریم.
در این خصوص بحث شهری هم دیگر موضوعی بود که آخوندی با اشاره به آن گفت: در حوزه بحث شهری هم یک بحث عمدهای که میتواند به افزایش اشتغال و درآمدهای شهرهای مرزی ما کمک کند ارتباطات بین مناطق شهری در مرز است. به همین خاطر در جهت تولید کالای داخلی و با هدف اینکه به شبکه پیرامونی وصل بشویم در حوزه بالا بردن نرخ بهرهوری تولید داخل به صورت کاملا فعال با آن برخورد میکنیم.
وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوالی دیگر درخصوص لغو قراردادهای خرید هواپیماهای بوئینگ و ایرباس با خروج آمریکا از برجام و اینکه قوانین جدید چقدر ما را محدود خواهد کرد، گفت: این بحثی است که در حال مذاکره هستيم و فعلا نمیتوان روی آن قضاوتی داشت. بحث و انتظاری که ما از اروپا داریم این است که تصمیمی مستقل از آمریکا در قراردادهایی که میبندند، بگيرد.
وی افزود: باید یک مقدار صبر کرد تا مذاکرات به نتیجه برسد. در حال حاضر آقای ظریف به دنبال انجام مذاکرات هستند و بعد از نتیجهگیری آن زمان میتوان اظهارنظری قطعی داشت. به همین خاطر از حالا زود است که پایان یک موضوع را اعلام کنیم. در مورد هواپیماهای جدید هم کار در حال انجام است و بنده این علاقهمندی را دارم که خبرهای انجام شده را اعلام کنم.
آخوندی درخصوص سوالی مبنی بر اینکه گفته می شود افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی عوارض را در آزادراهها شاهد هستیم و اینکه آیا این افزایش با منطق و نرخ تورم همخوانی داشته و قانونی است، گفت: این که گفته میشود عوارض ۴ درصد افزايش داشته باید مستندی وجود داشته باشد. اصلا چنین چیزی نیست و کاملا براساس قرارداد عمل میکنیم. اگر میخواهیم بخش خصوصی فعال باشد باید از حقوق سرمایهگذار و حقوق بهرهبردار دفاع کنیم.
وی افزود: ما به سرمایه گذار وعده دادیم که با یک سود مشخص بتواند مبلغ را از عوارض دریافت کند. اگر به این قول و قرارداد، دولت پایبند نباشد قاعدتا تمام نظام سرمایهداری متوقف میشود. از صداوسیما ميخواهيم اگر این موضوع را میخواهد دنبال کند حتما بحثها از موضع قرارداد باشد. ما از یک طرف بحث داریم که بخش خصوصی ورود کند و حمایت از کالای داخلی است اما از طرف دیگر فضایی را ایجاد میکنیم که یک حالت محال ایجاد میشود.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: وقتی معادلهای تعریف شود که یک طرف آن سرمایهگذار باشد و طرف دیگر سرمایهگذار توبیخ شود و اجازه کار به او ندهیم این مفهوم را میرساند که کار متوقف میشود. این مساله در همه قراردادها پیشبینی میشود که آورده سرمایهگذار با ۳ درصد بالای نرخ سپرده بانکی برای او امکان بازگشت سرمایه داشته باشد. بنابراین به این قراردادی که دولت با سرمایهگذار بسته است کاملا متعهد بوده و منافع این اقدامات در درازمدت خیلی بیشتر از این است که به خاطر یک کار مردمپسند به عنوان مثال عوارض را کاهش دهیم.
وی گفت: قبلا این کار به اين صورت انجام ميگرفت كه افراد سرمایهگذاری ميکردند، قیمتگذاری مي شد اما دولت زیر قرارداد خودش ميزد و باعث ميشد سرمایهگذاری در آزادراهها متوقف شود. در حال حاضر که دولت متعهد به قراردادها بوده و افراد علاقهمند به سرمایهگذاری هستند خیلی باید حواسمان جمع باشد. بحث پیچیدهای است که هم باید به قرارداد توجه داشته باشیم و هم مراقب بود بیجهت کسی که سرمایهگذاری میکند سود بادآوردهای به دست نیاورد.
منبع: http://news.mrud.ir/news/53446