به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی در دوازدهمین همایش بینالمللی سواحل، بنادر و سازههای دریایی که نمایندگاه نهادهای علمی، بینالمللی و بنگاههای تجاری و مهندسی ۳۷ كشور حضور داشتند با خوشامدگویی به میهمانان حاضر در همایش گفت: قطعا دریا یك بخش موثر از تاریخ، فرهنگ و همچنین اقتصاد و زندگی مردم ایران است.
وی با اشاره به رونمایی اطلس دریانوردی گفت: همانطور كه این كتاب نشان میدهد در تمدن ایرانشهر ما دریا یك نقش بسیار موثر داشته و همواره بخشی از این تمدن بوده و به همین دلیل توجه ما به دریا امری تصادفی و تصنعی نیست.
وزیر راه وشهرسازی ادامه داد: نكته مهم این است كه ما بتوانیم با تحول فناوری و توسعه اقتصادی این موقعیت را در سطح جهان حفظ كنیم.
آخوندی ادامه داد: من مكررا در سخنرانیهایم این را گفتم كه موقعیت ژئواستراتژیك ایران و حضورش در كریدورهای شمال به جنوب و شرق و غرب نه فقط مزیت بلكه همزمان یك مسولیتی برای ایران است. برهمین اساس همواره در اندیشه بازخوانی نقش و مسئولیت ایران بر این شاهراه حیاتی جهان هستم.
این مقام مسئول ادامه داد: متاسفانه منطقهای كه در آن هستیم منطقهای است كه مملو از انواع سوءتفاهمها در اندازه قدرتمندان و تكاندیشه برخی جریانهای منطقهای است و با این حال تا این لحظه، دولت و ملت و رهبری ایران به عنوان یك لنگر ثبات عمل كرده و ما امیدوایم بتوانیم با ایفای نقش منطقهای به تدریج این امنیت را به كل منطقه گسترش دهیم.
به عنوان قدرت مستقل دریایی در سطح منطقه و جهان حضور داریم
وی با اشاره به نکته که ایران كاملا به این نقش خود در جهت توسعه ثبات در منطقه واقف است تاكید كرد: امیدوارم قدرتهای منطقه به این موضوع بیش از گذشته توجه كنند كه مردم منطقه ما دستاویز دخالت مكرر قدرتها در منطقه بودهاند و ایران نیز در این بین با تحمل تحریمها هزینههای سنگینی را داده است.
آخوندی گفت: با این حال امروز سرافرازیم كه میتوانیم به عنوان قدرت مستقل دریایی در سطح منطقه و جهان حضور داشته باشیم و با همه مذاكره كنیم.
عضو كابینه دولت یازدهم ادامه داد:ما در پی این هستیم كه موقعیت تاریخی خود را در امنیت دریایی، لجستیك دریایی و توسعه ارتباطات دریایی به دست آوریم.
وی با اشاره به حضور نهادهای علمی، بینالمللی و بنگاههای تجاری و مهندسی از ۳۷ كشور جهان در این همایش گفت: این مایه افتخار است و امیدوارم این رفت و آمدها باعث ارتباطات دراز مدت شود.
وزیر راه وشهرسازی با ابراز خشنودی از برگزاری همایش جهانی پیانک ۲۰۲۰ در ایران گفت: این انتخاب ایران برای برگزاری این كنفرانس نشان دهنده آن است كه اقدامات ما در حال جواب دادن است و ما در حال تعمیق ارتباطات با موسسات بین المللی هستیم.
آخوندی در ادامه سخنرانی خود گفت: مناسب میدانم به عنوان مسئول حمل ونقل كشور چند نكته را مطرح كنم. ما در كنار فعالیتهای مهندسی و فناورانه نیاز به توجه به بحث اقتصاد داریم. من فكر میكنم یكی از موضوعات بعدی باید اقتصاد دریا باشد.
ارتباط بنادر با شهر در دستور كار قرار بگیرد
وی توجه به اقتصاد دریایی را نكته مهمی خواند و ادامه داد: موضوع بعدی بحث شهر-بندر و ارتباط بنادر و شهر است. ارتباط بنادر با شهر باید در دستور كار تمام جامعه علمی، حرفهای و تجاری قرار بگیرد.
آخوندی بحث حمل ونقل تركیبی را نكته مهم خواند و گفت: در كنار توسعه بنادر نیاز داریم كه مفهوم كریدورهای بینالمللی و حمل و نقل تركیبی نحوه كار بنادر با ریل، جاده و هوا در دستور كار قرار گیرد.
عضو كابینه دولت تدبیر و امید تاكید كرد: نهایتا همه فعالیتهای مهندسی باید منجربه توسعه منطقهای محلی و آسایش و افزایش كارآمدی حمل ونقلی در سطح كشور و منطقه شود.
وی همچنین به موقعیت ایران اشاره كرد و گفت:جغرافیای ایران و نحوه ارتباط خلیجفارس و دریای عمان با كشورهای همسایه و حتی شكل نقشه ایران بیان كننه این موقعیت است كه در جغرافیای ایرانی یك تمدن بزرگ بروز و ظهور داشته است. اینجا منطقهای است كه در آن اقوام مختلف زندگی كردهاند و لذا موضوع همزیستی مسالمتآمیز اقوام مختلف ثروت بزرگی است كه در اختیار ملت ایران است و بر همین اساس اگر میخواهیم یك بار دیگر در دنیای مدرن امروزی بروز و ظهور داشته باشیم باید به این موضوع توجه كنیم كه چقدر قدرت سازگاری و قدرت حل مشكلات خود و سایر ملل را داریم.
آخوندی ادامه داد: ما مدعی هستیم این امكان در ملت ایران وجود دارد كه نه به صورت باخت-باخت بلكه به صورت برد-برد با همه ملت جهان در دنیا به گفتگو بنشیند.
وی ادامه داد: ما به این سرمایه اجتماعی توجه داریم و به همین دلیل است كه بعد از برجام در مدت كوتاهی ۱۷ خط كشتیرانی به سواحل ایران برگرداندیم این ۱۷ خط كشتیرانی امروز برنامه منظم را برای حمل ونقل با ایران برقرار كرده است.
آمادگی پسکرانههای بنادر شمال و جنوب برای ترانزیت امن و سریع
این مقام مسئول ادامه داد: امروز اعلام می كنم كه در پسكرانه همه بنادر شمالی و جنوبی كشور آمادگی داریم امكانات حمل ونقلی را در اختیار تمام مراكز بینالمللی قرار دهیم كه بتوانند ترانزیت از ایران را با سرعت و امنیت انجام دهند.
وی ادامه داد:آنچه در بنادر ایران صورت گرفته است اضافه كردن بیش از ۲ هزارو ۵۰۰ هكتار پسكرانه در بندر امام است كه قابلیت افزایش به ۱۱ هزار هكتار را دارد و همینطور توسعه بنادر جاسك و چابهار كه این امكان را میدهد كه در گام بعدی اقدام به توسعه زیرساختهای لجستیكی و ارتباطات لجستیكی داشته باشیم.
وزیر راه وشهرسازی ادامه داد: بر همین اساس است كه علاقهمندیم علاوه بر بندر به مفهوم لجستیك و تمام تاسیسات لجستیكی توجه كنیم.
امکان حمل و نقل ترکیبی از بنادر ایران را داریم
وزیر راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر امکان حمل و نقل ترکیبی از بنادر ایران را داریم و اتصال به آسیای میانه، چین، روسیه و غرب امکانپذیر است این یک شبکه کمنظیر است که در منطقه وجود دارد.
آخوندی ادامه داد: نکته مهم این است که از این حجم سرمایهگذاری بینالمللی تا چه اندازه بهرهوری تجاری داشته باشیم.
این عضو دولت کابینه دولت تدبیر و امید ادامه داد: ما فکر میکنیم نگاه بازرگانی و تجاری به بنادر ایران و تمام کریدورهایی که از ایران می گذرد، وجود دارد.
آخوندی با اشاره به سفر خود به هند، گفت: برای اتصال بمبئی به مسکو از طریق دریا ۴۰ روز زمان لازم است حال آنکه از طریق ایران به ۱۷روز کاهش مییابد که در نهایت کاهش هزینه ۲۰ درصدی را شامل میشود.
ایجاد اطمینان نیاز به تغییر رویکرد در تمام ارگانهای داخل کشور دارد
وی ادامه داد: نکته مهم در این میان داشتن رویکرد تجاری است که در واقع بازرگان مطمئن شود این کریدور میتواند بار او را در همان زمان و با امنیت در اختیار مشتری قرار دهد.
به گفته آخوندی ایجاد اطمینان نیاز به تغییر رویکرد در تمام ارگانهای داخل کشور و نحوه ارتباط با ارگانهای بینالمللی دارد.
آخوندی در بخش دیگری از سخرانی خود به موضوع بهرهوری از دریا اشاره کرد و گفت: توجه ما به دریا در حوزه بار است ولی باید بدانیم که دریا به عنوان منبع حیات بشر مطرح است که این فراتر از موضوع بار و حمل بار است.
وی به بحث مسافرت و تفریحات دریایی و زندگی در کنار سواحل نیز اشاره کرد و گفت: سهم مسافرت دریایی اندک و بهرهبرداری توریستی از دریا در حد صفر است.
آخوندی خواستار قرار گرفتن موضوع استفاده از وضعیتهای دریایی در این همایش شد و گفت: بحث بعدی به کارگیری فناوری اطلاعات در بنادر و نحوه مدیریت بندر است.
وی فرایند رسیدن به بنادر هوشمند را حائز اهمیت خواند و گفت: این موضوع از سوی سازمان بنادر و دریانوردی کشور مورد توجه قرار گرفته و هر روز شاهد پیشرفت در این موضوع هستیم.
http://news.mrud.ir/news/30015