به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، سیزدهمین جلسه ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان هرمزگان با حضور وزیر راه وشهرسازی و به ریاست جاسم جادری استاندار هرمزگان در محل استانداری شهر بندرعباس تشكیل شد.
عباس آخوندی پس از استماع گزارش عملكرد بنادر و سایر حوزهها در استان گفت: هرمزگان یك استان حمل و نقلی است كه در بحث صادرات نیز نقش كلیدی دارد و برهمین اساس گفته میشود كه در توسعه ملی ایران یك استان كلیدی است.
وی ادامه داد: آنچه از طرف مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی مورد تایید است دوام کارکرد اقتصاد در برابر تكانههای داخلی و بینالمللی است. تاكید ایشان در جزئیات هم بر بهرهوری، ارتقای توان تولید ملی، رقابتپذیری و حضور بخش خصوصی است.
وزیر راه وشهرسازی ادامه داد: حالا اگر میخواهیم به هر یك از این جزئیات ورود پیدا كنیم باید صاحب یك اقتصاد حرفهای و تولیدی با قدرت رقابتپذیری و حداكثر بهرهوری بر مبنای فعالیتهای بخش خصوصی باشیم.
اقتصاد مقاومتی؛ پایان وابستگی بخش خصوصی به دولت است
آخوندی گفت: اقتصاد مقاومتی حداقل میزان وابستگی به دولت است. یعنی سرانجام باید روزی برسد كه بخش خصوصی نه تنها درخواست كمك از دولت نداشته باشد بلكه با تاكید بر عدم دخالت دولت تنها در پی ایجاد بازار رقابتی منصفانه از سوی دولت باشد.
این مقام مسئول با بیان اینكه بهرهوری در اقتصاد مقاومتی نكته حائز اهمیتی است گفت: باید میزان وابستگی به یارانه به حداقل و قدرت رقابتی به حداكثر برسد. این در حالی است كه برخی تعریف معكوس از اقتصاد مقاومتی دارند و فكر میكنند باید جلوی واردات را بگیریم و برای تولید یارانه دهیم، در حالی كه این برداشت با هیچ یك از ۱۶ اصل اقتصاد مقاومتی سازگار نیست.
وی تاكید كرد: از تمام شما مدیران درخواست دارم به دنبال اقتصاد رقابتی باشید و قبول كنید كه باید برای گرفتن سهم جهانی خود به رقابتی كردن محصول خود بیاندیشیم.
آخوندی با توضیح اینكه در حوزه حمل ونقل در استان هرمزگان اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است از سرمایهگذاری قابل توجه بخش خصوصی در استان خبر داد و گفت: ما توسعه بندر شهید رجایی را در دستور كار داریم و برای این مهم به یكپارچه كردن حوزه حمل ونقل یعنی اتصال دریا و ریل به یكدیگر میاندیشیم.
عضو كابينه دولت يازدهم با اعلام اینكه میزان باری كه از دریا به ریل میرسد امروز به ۲۲ درصد رسیده گفت: این رقم در ۳ سال گذشته چیزی حدود ۵ تا ۷ درصد بوده كه امروز تا ۲۲ درصد افزایش یافته است.
رقابت منجر به كاهش هزینه میشود
وی ادامه داد: رقابت بین مودهای حمل ونقل منجر به كاهش هزینه حمل ونقل میشود و ما این مهم را در بنادر برای كمك به تولیدكننده و كاهش هزینههای حمل ونقلی انجام دادهایم.
آخوندی همچنین از سرمایهگذاری در بخش بانكرینگ خبر داد و گفت: سرمایهگذاری برای صادرات در استان رشد قابل توجهی داشته است.
وزير راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنرانی خود گفت: یكی از كارهایی كه باید در اقتصاد مقاومتی انجام دهیم بحث رفع عدم تعادلهای منطقه است. برهمین اساس تاكید دارم كه حتما باید بنادر قدیمیتر نیز فعال شود و به بنادری مثل جاسك، میناب، تیاپ، سیریك و بندر لنگه توجه شود.
وی با تاكید براینكه نهایتا مهمترین انتظار ما از استان هرمزگان توسعه صادرات در تمام بخشها است گفت: این استان به عنوان استانی برای سكوی صادرات معرفی میشود و میتواند نقش عمدهای در این باره داشته باشد. برهمین اساس پیشنهاد میكنم كه كارگروهی در ستاد اقتصاد مقاومتی برای چگونگی افزایش صادرات ایجاد شود و اگر هم وجود دارد فعالتر شود و راهحلهای خودرا به ما ارائه دهد.
آخوندی همچنین پیشنهاد تشكیل كارگروهی برای توسعه گردشگری را مطرح کرد و گفت: مسافرت دریایی و گردشگری دريایی نباید مورد غفلت واقع شود.
عضو كابينه دولت تدبير و اميد با تاكید بر ایجاد ترمینالهای مسافربری استاندارد در هرمزگان تاكید كرد: تمام تلاش خود را برای استفاده از ظرفیت استان در بخش توسعه گردشگری داشته باشید.
وی با بیان اینكه پایبند به اصول اقتصاد مقاومتی هستیم، گفت: این را هم تاكید میكنم كه چگونه با اقتصادی مقاومتی میتوان در حوزه بینالمللی ورود و ظهور داشته باشیم. باید سهم خود را از بازار رقابت جهانی به دست بیاوریم و كیك اقتصاد ایران را بزرگ كنیم نه اینكه هركسی بخواهد تنها سهمی از كیك موجود را به خود اختصاص دهد.
آخوندی در بخش پایانی سخنرانی خود در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی همچنین بر موضوع ایجاد شهر- بندرها تاكید كرد و گفت: علاقمند هستیم كه رابطهای تعریف شده بین بندر و شهر ایجاد كنیم كه برپایه آن بندر حداكثر حمایت از ارتقای زندگی شهری را داشته باشد.
http://news.mrud.ir/news/30088